مهم ترین علائم افسردگی

افسردگی به عنوان یکی از اختلالات روانی پررایج، اثرات عمیقی بر زندگی افراد دارد. این اختلال روانی با علائمی همچون ، کاهش انرژی، از دست

مهم ترین علائم افسردگی

در این مقاله میخوانید

افسردگی به عنوان یکی از اختلالات روانی پررایج، اثرات عمیقی بر زندگی افراد دارد. این اختلال روانی با علائمی همچون ، کاهش انرژی، از دست دادن لذت در فعالیت‌های روزمره، مشکلات در خواب و اشتها، و احساس بی‌ارزشی همراه است. برای درک بهتر از افسرگی و تشخیص آن لازم است که اول با علائم افسردگی آشنا شویم و آن را بررسی کنیم. هدف این بررسی، افزایش آگاهی درباره علائم افسردگی است تا افراد بتوانند بهترین راهکارها را برای مدیریت و درمان این اختلال انتخاب کنند.

 

افسردگی چیست؟

 

افسردگی چیست؟

بهتر است اول با مفهوم خود افسرگی و معنای آن آشنا شویم و بعد به موارد دیگر بپردازیم.

افسردگی یک اختلال روانی است که با احساس ناراحتی، افسردگی، کاهش انرژی، از دست دادن لذت در فعالیت‌های روزمره، مشکلات در خواب و تغییرات در اشتها همراه است. افراد مبتلا به افسردگی ممکن است احساس بی‌ارزشی و افکار منفی نسبت به خود و دنیا داشته باشند و حس پوچی نسبت به همه موارد زندگی خود داشته باشند. و ممکن است به مشکلات در تمرکز و تصمیم‌گیری نیز برخورد کنند.قابل توجه است که با داشتن هر یک از این پارد نمی توانید به خود بگویید افسرده،ما در هرکدام از قسمت های زندگیمان ممکن است بر حسب اتفاقاتی که افتاده هر کدام از این احساسات و حالات را تجربه کنیم.

 

علائم افسردگی

بروز افسردگی با علائمی همراه است که دانستن هر یک از این علائم و نشانه ها میتواند به شما برای پیشگیری از آن کمک کند. علائم افسردگی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

 

  1. ناراحتی مداوم
  2. کاهش انرژی و خستگی مداوم
  3. از دست دادن لذت در فعالیت‌های روزمره
  4. مشکلات در خواب (خواب زیاد یا کم، بی‌خوابی)
  5. تغییرات در وزن و اشتها (افزایش یا کاهش)

 

  1. افکار منفی و احساس بی‌ارزشی
  2. مشکلات در تمرکز، حافظه و تصمیم‌گیری
  3. احساس خوشی و انرژی کمتر در فعالیت‌های روزمره
  4. افزایش درد بدنی بدون علت فیزیکی
  5. افکار مرتبط با مرگ و مرده‌ها

 

در صورتی که این علائم به شدت و برای مدت طولانی ادامه داشته باشند و بر روی کیفیت زندگی تأثیر منفی داشته باشند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

علائم افسردگی
علائم افسردگی

 

علائم افسردگی دائمی:

در این نوع،اختلال خفیف تر است.اما دائمی است و برای فهمیدن آن حداقل باید ۲ سال این علائمی که در بالا ذکر شد به شکل مداوم و دائمی وجود داشته باشد.

علائم افسردگی بعد از زایمان:

معمولا علائم افسردگی بعد از زایمان در ۴ تا ۶ هفته اول بعد از زایمان دیده می شود،این حالت ها شامل:

.ممکن است مادر گریه بی دلیل کند

.خسته است و انرژی ندارد

.با فرزند خود نمی تواند ارتباط برقرار کند.

اگر این خلقیات تا یک سال بعد از زایمان ادامه پیدا کرد آن را جدی بگیرید.

 

تشخیص افسردگی چگونه است؟

تشخیص افسردگی اغلب ساده نیست و فرد به تنهایی از روی علائم افسردگی نمی تواند آن را تشخیص دهد. توسط حرفه‌ای در حوزه بهداشت روانی، مانند روان‌پزشک یا روان‌شناس، صورت می‌گیرد. فرد متخصص از طریق مصاحبه و دیدار با بیمار، به همراه استفاده از ابزارهای تشخیصی، مانند پرسشنامه‌ها و مقیاس‌های استاندارد، بهد از چندین مرحله بررسی در این مورد می تواند تشخیص دهد که فرد دچار افسردگی هست یا خیر.

 

در این دیدار ها و آزمون ها و ببرسی ها حرفه‌ای در فرد متخصص می‌تواند با بیمار درباره علائم و نشانه‌هایی که تجربه می‌کند، مشکلات روزمره، و تاریخچه پزشکی و روانی او صحبت کند. همچنین، استفاده از پرسشنامه‌ها و مقیاس‌های استاندارد می‌تواند به تشخیص دقیق‌تر و ارزیابی شدیدتر کمک کند.

 

تشخیص افسردگی بر اساس معیارهایی از جمله مدت و شدت علائم، تأثیر بر کیفیت زندگی روزمره، و عوامل دیگری که توسط روانشناسان و روانپزشکان  ارزیابی می‌شود، انجام می‌شودو همانطور که گفتیم کسی که تخصص در این موضوع ندارد نمی تواند آن را تشخیص دهد ،زیرا به بررسی دقیق و با مطالعات کامل نیاز دارد.

 

تشخیص افسردگی چگونه است؟

 

علت های افسردگی

همانطور که تا اینجا علائم افسردگی را برررسی مردیم حال بهتر از ریشه یابی کنیم و ببینیم اصلا این بیماری از کجا شروع می شودعلت‌های افسردگی ممکن است متنوع باشند و به طور معمول ترکیبی از عوامل فردی، اجتماعی، و زیستی باشند. برخی از علل افسردگی عبارتند از:

 

  1. فعالیت‌های شیمیایی در مغز: تغییرات در مواد شیمیایی مغز مانند سراتونین و دوپامین می‌توانند به افسردگی مرتبط باشند که میتوان با تجویز پزشک از  داروهای ضد افسردگی استفاده کرد.

 

  1. وراثت: داشتن تاریخچه خانوادگی افسردگی می‌تواند افراد را به بیشتر از آنها دچار این اختلال کند.شما اگر در خانواده یکی ازافراد هم دچار این بیماری بوده است ممکن است نشانه هایی در شما هم به وجود آید.

 

  1. وضعیت‌ زندگی: مسائل مالی، مشکلات روابطی، و شرایط کاری نامطلوب می‌توانند عواملی باشند که افسردگی را تشدید کنند.

 

  1. وضعیت‌های فیزیکی: بیماری‌های مزمن، درد مزمن، و مشکلات سلامتی فیزیکی می‌توانند به افسردگی مرتبط باشند برای همین همیشه می گوییم دادن روحیه و حفظ روحیه مریض از همه موارد واجب تر است.

 

  1. واکنش به رویدادها: رویدادهایی مانند از دست دادن کار، مرگ عزیزان، همه این ها می‌توانند افسردگی را تحریک کنند.

 

همه این عوامل ممکن است در هر فرد با فرد دیگر فرق کند،پس این علائم و علت ها مواردی نیست که شما بخواهید آن را با کسی مقایسه کنید برای هر فرد طبق شرایطش متفاوت است.

 

سخن پایانی

در پایان می توان گفت،  که شناخت علائم افسردگی اولین گام در پیشگیری و درمان این اختلال است. اگر شما یا کسی در اطراف شما علائم افسردگی را تجربه می‌کنید، مهم است که به این نشانه‌ها توجه کنید و به پزشکان متخصص مراجعه کنید مثل روانشناسان و روانپزشکان. از آنجا که افسردگی می‌تواند تأثیرات طولانی‌مدتی بر زندگی داشته باشد، مهم است که به موقع تشخیص داده شود و روش‌های مناسب درمانی را شروع کنید تا بهبود و بازگشت به کیفیت زندگی بهتری داشته باشید.

 

نظرات شما

شما تابه حال علائمی از افسردگی را تجربه کرده اید؟چگونه آن را درمان کرده اید؟نظرات و پیشنهادات خود را باما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری:

مدیر سایت

عضویت در خبرنامه

درخبرنامه ما عضو شوید

لورم ایپسوم متن ساختــگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیــک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات